Tuesday, December 22, 2009

TARIKH BERSEJARAH (29 NOVEMBER 2009)













Ikatan kasih termeterai kini, dua hati menjadi satu, moga kasih yang bersemi tetap subur bersama Rahmat Yang Maha Kuasa.

Dengan sekali lafaz sahlah kini Yusma bergelar isteri kepada insan yang amat istimewa iaitu Noor Imam bin Mohammed.
Ya Allah Ya Tuhan kami
jadikanlah rumah tangga kami ini
seindah rumahtangga Adam & Hawa A.S
setabah Ibrahim & Hajar A.S
sebahagia Yusuf & Zulaikha A.S
sesetia Sulaiman & Balqis A.S
sesuci Muhammad S.A.W & Siti Khadijah A.S
murahkanlah rezeki kami
panjangkanlah umur kami
dekatkanlah kami kepada kebaikan
jauhkanlah kami dari keburukan
kurniakanlah kami kebahagiaan dunia dan akhirat
amin ya rabbal alamin

PADA SEMUA SAHABAT DAN TAULAN DOAKAN KEBAHAGIAAN YUSMA HINGGA KE AKHIRNYA YER.

Monday, September 7, 2009

KISAHKU DI BULAN RAMADHAN.....


Salam semua. Lamanye yusma x up date blog. Nk kata busy x jgk biasa2 aje. Ntahlh x de idea yg blh dikongsi. Tp ari ni yusma nk kongsi citer psl perangai yusma yg x brp jurus ni. ha3...
Kisahnye mcm ni, sepanjang bln ramadhan ni, menu yg ade kat atas tu lh menjadi menu wajib yusma setiap hari sepanjang ramadhan ni. x de slh satu dr menu tu x seleralh nk bersahur. Nk di jadikn crite, ade satu hari tu ayh x bli ikan patin atau ikan keli utk yusma. yusma pn ape lg tarik muncung 14 lh. ha3... ayh pun dh tgk ank dia ni dh tarik muncung 14, trus ambk motor pi cri ikn keli. tp dh hbs. Ksian ayh terpaksa redah hujan semata2 nk g cri ikn keli utk ank sulung dia ni.
Skali fkr mcm budak2 perangai yusma ni kn. Mak pula pujuk x pe lh klu x de ikn keli kta bli telur masin blh.. Mmg kegemaran yusma 3 menu ni lh ikn keli, ikn patin n telur masin. nk nangis rasenye bla dipujuk gitu rase bersalah pun ade jgk sbb susahkn ayah ngn mak.. dh nk jd istri org tp perangai mak oi x thulh nk ckp.
kesian ayh ngn mak kna layan kerenah ank dia yg sorg ni. lps ni suami yusma lh plk kna layan kerenah yusma ni. ksian abg kn dpt istri yg mcm ma ni. ha3... tp yusma ni bkn suka buat perangai sekali sekala tu biasalh nk bermanjalh katakn.. he2.. ye lh lps ni kn yusma akn jd istri org jd x blh lh nk bermanja ngn mak ayh lg. malu kat suami plk.. ha3.. jd mase blum kawin ni lh nk bermanja lbh ckit. betul x? tp jgn tiru perangai yusma ni ek. buat mak ayah susah hati je...
Besarnye pngorbanan mak ngn ayh pada kita semua kn. rase terharu sgt bila fkr setiap pengorbanan dan jasa yg tlh dicurahkn pada kita, tak terbalas rasenye semua tu. kerana merekalh kita wujud di dunia ni dan kerana doa mereka lh kita menjadi insan berguna kini.. kebahagiaan kita adalah kebahagian mereka... jd sama2lh kita membahagiakn mereka juga..

Thursday, July 16, 2009

WAJAH HARI INI...... KHAMIS (16/7/2009) .....


Nilah penampilanku ke sekolah ari ni. simple tp tetap ceria... hehehe.....cuma gambar ni menggambarkan riak wajah letih pada empunya diri, maklumlh hari ni jadual P&P ku padat ckit..
Banyaknye pengalaman bila bergelar pendidik nih. Dulu kita diajar tulis baca oleh guru2 sekarang kita pula yang pikul tanggungjawab tu untuk mendidik anak bangsa tercinta.....
Rase berbeza sangat zaman menuntut ilmu dulu dengan sekarang yang dah berkerjaya. Klu dulu mengadap buku untuk exam, skrg mengadap muka anak2 didik tercinta demi mencurahkan ilmu yang sedikit untuk dijadikan pedoman
Berhadapan dengan pelbagai kerenah pelajar nih sedikit sebanyak menceriakan hidupku. Apatah lagi bila mengajar tahap satu nih. pelbagai keletah mereka yang mencuit hati. Ade je kerenah mereka yang membuatkb aku tersenyum. Kadang2 tu nk marah pun tak jadi. macam2lh murid2ku ni...
Sayang jgk rase klu suatu hari nanti aku harus berpindah ke sekolah lain. Teringin sangat rasenye nk tengok pencapaian murid2ku hingga mereka melangkah ke peringkat menengah. Terutamanya murid2ku yg kini di tahun 3. Ingin aku tengok sejauh mane celik Al-Quran dikalangan mereka, penguasaan Bahasa Arab dan Jawi. Mereka ni murid sulungku.
Walau ape pun aku akan tetap mendoakan kejayaan mereka di Dunia dan di Akhirat.....

Saturday, July 11, 2009

BESTNYER.... MANDI SUNGAI...

Lama x mandi sungai, hari ni dptlh berendam dalam sungai sepuas2nye smbil release tension. sungai ni dkt je ngn rumahku lbh krg 10 minit je. kami pi sungai lbh kurang kul 11.15 pg lps siapkn semua rutin harianku di rumah. kul 1 bru blk rmh. mmg best......

Seiras tak? ramai yang kata anak sedaraku yg ni seiras dgn cik ma nye.


ni iwan n adiknye rozaimi.. seronok mereka mandi sungai. maklumlh jarang2 balik kampung. mereka cakap x best klu blk kuala krai klu x dpr mandi sungai. sebelum dtg lg mereka dah call mak sedara dia ni ckp blk kuala krai nk ajak cik ma g mandi sungai.

yg ni adikku yg kelima, nick name dia amin.. adikku yg ni klu bab mandi sungai mmg no 1.. x pernah jwb tidak klu ajak pi sungai..




MAJLIS CUKUR JAMBUL IBNU UKHTI......

sompat lg ni berposing sblm drive. sbnrnye gambar ni diambil sblm bertolak ke tanah merah. aku bertolak dari rumah lbh kurang pd pukul 9.30 pg. Majlis cukur jambul diadakan di rmh abang iparku kat Bukit Panau, Tanah Merah. Sebelum ke Bukit Panau aku singgah dulu ambik kakakku kat Kampung Sat, Tanah Merah. tp sompat jgk mkn nasi dulu sb dh lapar mklmlh mlm tu ku x mkn.
Nilh gmbr empunya diri bg majlis ni iaitu Mohd Aqil Fitri bin Mohd Saufi. baru berusia 22 hari. Comel kan mcm mak sedare dia. hehehe....
Adik Aqil diarak semasa majlis cukur jambul berlangsung. Majlis diadakn slps solat jumaat lbh krg pd jam 2.30 ptg.

Aku bertolak pulang ke Kuala Krai pd pukul 3.30 ptg. Terpaksa pulang awal sebab adikku yang kedua n ketiga kn bertolak ke Seremban mlm tu, naik keretapi pd jam 8 mlm. aku sampai rmh pd jam 5 petang. sempat rehat kejap, kul 7.15 mlm bertolak ke stesen keretpi kuala krai. slps semuanya selesai blk rmh aku terus tido sbb terlalu penat...






Wednesday, July 8, 2009

DIARI SEBUAH KEHIDUPAN...

Perjalanan hidup kita ibarat satu roda yang sering berputar. Destinasi yang sentiasa berubah mengikut pusingan roda. Semakin lama ia berpusing, semakin jauhlh perjalanan kita. Dan tak mungkin bg setiap destinasi itu situasi yang sama.

Peredaran masa mengubah segala2nya, samada Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelektual. Dari pemikiran kanak2 mejadi lebih dewasa dan lebih matang. Dpt membezakn antara yang baik dan yang buruk dengan pertimbangan akal yang bertunjangkan penghayatan dan keimanan pada Yang Maha Agung.

Betapa indahnya ciptaan Allah untuk manusia, dikurniakn akal untuk berfikir, membuat penilaian, membuat keputusan agar tindakan yang dibuat tidak mengikut nafsu semata.

Alam perkahwinan akan ditempuhi oleh semua tanpa mengira umur, pangkat dan darjat. Perkara yng paling utama adalah pertimbangan akal dan keimanan kepada Allah memainkan peranan utama. Sikap saling bertolak ansur, saling percaya mempercayai, saling hormat menghormati, saling sayang menyayangi, saling nasihat menasihati amat penting dalam rumahtangga. Isteri yang taat pada suami selagi tidak bertentangan dengan syara’ dan suami yang sedia menerima teguran Dan nasihat dari isteri akan mengekalkan kebahagiaan sebuah mahligai yang dibina. Dalam kehidupan yang bergelar muslim dan muslimah yang paling penting adalah kasih yang disemai seiring dengan kasih pada Pencipta Rabbul ‘Izzati.

Ini cuma pendapat dari yusma yang masih lagi terlalu muda dlm menilai erti kehidupan. Mungkin pembaca blog An-Nur ni yg dah lma mengenal erti kehidupan blh lh berkonsi pendapat.. sekali imbas ianya seolah2 mudah untuk diamalkn, tp segala2nya terpulang pada pengalaman masing2. Semua ni hasil perkongsian pendapat dengan insan2 yg telah lama mengharungi pelbagai kisah kehidupan.

Walau ape pun, bg yusma hati kita adalah tunjang utama bagi segala2nya. Ape yang difikirkn oleh akal lahir dari hati dan perbuatan yang zahir itu datangnya dari hati dan akal. Jd sama2lh kita mendekatkn diri pada Yang Maha Kuasa agar ape yang kita lakukan mendapat Rahmat dan Redha Ilahi.

Buat insan yang teristimewa, yusma sgt bersyukur dipetemukan dengan insan sepertimu, kehadiranmu amat bermakna buatku. Terima kasih kerana sudi menerima yusma seadanya. Keikhlasan abg amat yusma sanjungi. Yusma mengharapkan agar abang bimbinglh dan didiklh yusma bila kita selamat diijabkabulkan kelak. Agar mahligai yang kita bina sentiasa di bawah Rahmat, Redha dan Lindungan Yang Maha Esa.. Insya Allah……………………………….

Monday, July 6, 2009

SALAM SEMUA.......

salam semua... ape khabar? harap2 semuanyer sihatlh yer. Lama yusma menyepi tak update blog ni... bukan ape sibuk ckit n x de idea untuk dikongsi n diceritakan... ape2 pun terima kasih diucapkan kepada semua yang sudi jenguk blog An-Nur ni.

NUKILAN HATI BUAT INSAN BERNAMA (N... ...M)

Buatmu insan bernama ( N… …M)
Telah tersurat di luh mahfuz kita akan bertemu
Telah tercatat kita akan saling melengkapi
Telah termaktub kita akan disatukan
Berwalikan ayahanda seiring redha Yang Maha Kuasa

( N… …M)
Ku syukuri dengan pertemuan ini
Ku sanjungi penerimaanmu yang ikhlas
Ku hargai kasih yang kau berikan
Ku harapkan kasih ini disulami dengan kasih pada Pencipta Yang Maha Agung
Yang takkan padam walau badai melanda

Padamu (N… …M)
Bila kita selamat diijab kabulkan kelak
Bimbinglah dan didiklah daku
Agar menjadi isteri yang solehah
Agar menjadi isteri yang taat pada suami
Agar menjadi isteri yag taat pada Pencipta Rabbul Alamin
Ku inginkan redha Allah dan redhamu jua

( N… …M)
Restu ayahanda dan bonda tercinta mengiringi kita
Redha dan Rahmat dari Ilahi sama-sama kita pohonkan
Agar kasih yang terbina
Agar mahligai yang dibina
Sentiasa dengan Rahmat dan Redha dari Ilahi

( N… …M)
Moga mahligai kasih yang akan kita bina
Disulami dan dihiasi dengan kasih pada Yang Maha Esa.
Agar sinar bahagia menyinari kita
Kebahagiaan Dunia jua Kebahagiaan Akhirat yang kekal abadi



Wednesday, June 10, 2009

RONDA2 CUTI SEKOLAH....

Hari ni masuklh hari ketiga ronda2 cuti sekolah.. saje nk test drive gen 2 cekap ke tak.. ha3... hari pertama (Ahad) pi ronda2 kat bachok, pi rmh kawan kawin, tp x de gmbr. brtolah dr rmh kul 9 pg, blk rmh kul 9 mlm. nasib baik kwnku mariani tido kat rmhku. pg tu pi ambik dia kat kg Bendang Nyior Tanah Merah bru bertolak ke Bachok. jauh perjalanan tu... tp x pe best.. he3.. hari kedua plk (Isnin) pi bandar kota bharu, temankan mariani pi cari baju batik.. maklumlh sekali sekala balik kelantan ni ramai yang kirim baju batik n tudung.. oppps... lupa nk bgi tahu, Mariani ni my best friend mase bljr kat KUIM dulu lg.. skrg bertugas di Tawau Sabah.. guru jqaf disane.. jauh dia kena merantau, tp x pe, jauh perjalanan luas pengalaman... betul x? berbalik pd cite td, hari kedua ni bertolak dr rmhku sbb mariani bermalam kat my house d k.krai. pg tu kami bertolak dr rmh kul 10 pagi, kami ke pejabat tanah k.krai, temankan aku pi byr hasil tanah ayahku.. jenuh den beratur, ramai sgt org... lbh kurang kul 11.45 bru dpt giliran den ke kaunter. lenguh kakiku berdiri.. dr pejabat tanah kami ke Kg Rahmat kat jln kuala krai-gua musang. giliran aku plk temankan Mariani pi rmh kawan dia ( k.ti) yg sama2 bertugas di sabah. pi tgk babynye yg bru je berusia 10 hari.. comel sungguh ank k.ti.. tahniah k.t slps dua tahun menunggu akhirnya dptlh cahaya mata yg pertama. name baby tu den lupalh.. hehe... dr rmh k.ti lbh kurang kul 1.00 kami bertolak ke KB, lbh kurang kul 2.30 sampai Kb. Solat zohor kat surau tingkat atas bangunan Jaafar Rawas... slps solat brulh ronda2 cri tudung dan baju batik yg dipesan... kul 5.30 kami mkn n solat asar. lbh kurang kul 6.15 bru bertolak pulang... kul 8 sampailh kami kat k.rai. sampai je rmh bkln elektrik x de.. terpaksalh bertemankn lilin je mkn mlm. kul 9.30 mlm, aku, mak n ayah bertolak ke tnh merah hantar mariani.. sesampai je di sana kami di hidang dgn pulut durian... besttttt... kul 12 bertolak pulang.. kul 1 pg sampai rmh... terkejut mariani aku sms dia bg thu dh sampai rmh.. 1 jam je dr bendang nyior ke rumahku.. hehe.. biaselh tu.... dan hari ni ( Khamis ) hari ketiga aku dan mariani ronda2 cuti sekolah.. lbh kurang kul 10 aku bertolak ke bendang nyior ambk mariani, kul 11 sampai, lbh kurang kul 11.15 bertolak ke pengkalan chepa... destinasi pertama kami di Rumah anak2 yatim Rumah Putri Harapan (RPH) kat jln sabariah dkt je ngn Taman Tengku Anis.. di sinilh tempat aku, mariani, K.hayati, ani dan zila menjalani praktikal selama 3 bln ketika bljr di tahun ke dua di KUIM dulu ( tahun 2004) skrg dah pun tahun 2009 bru sempat kami ziarah RPH. slps tu kami ke IPKB, pi ambik sijil BTN dan sijil KISSM. kul 3.30 bertolak pulang dr Pengkalan Chepa ke tanah merah melalui pasir mas.. kul 5.15 sampai rmh mariani. rehat jap kul 5.30 aku truskn lg pengembaraan pulang ke Kuala Krai. sampai krai kul 6.15 tiba di kuala krai, aku trus ke pasar mlm kat bandar krai, bli ape yg patut utk bwa pulang. kira2 kul 7.30 bru sampai rmh... penat jgk, tp x lh penat sgt.... berjalan sakan aku cuti sekolah kali ni.. hehehe...
ni lh dia Ayah wan, pengetua RPH, aku tgk ayah wan tak berubah langsung walau lama x jumpa.. syukur juga sbb ayah wan masih lg cam kami walau lama x jumpa.. katanye dia akn cri satu tarikh yg sesuai utk kumpulkn semua pljr2 yg pernah menjalani latihan Amali di sini... terima kasih Ayah wan sbb masih igtkn kami semua...
yg bertudung hijau tulh mariani, my best friend, ratu fakulti kepimpinan dan pengurusan (usim) hehe.. sblhnye pla kak ani, staff yg paling rapat dgn kami time prktikal dulu..
yg ni pla Putri An-ur dan Kak ani... hehe.. jgn mrh yer...


dan yg ni putri an-nur dan kak da, juga staff di RPH...

Tamatlh kisah ronda2 cuti sekolah aku dan mariani... hahaha....



Saturday, June 6, 2009

KISAH 4 JUN 2009 ( KHAMIS )

Gambar ni diambil sebelum rombongan lelaki sampai...
hehehe... jgn marah yer, sebenarnye gambar tadi diambil sebelum rombongan pengantin lelaki utk mjls kawin sepupu den tiba. bukan rombongan lelaki utk majlis den.. ni nak ambik berkatlh ni, mane tahu lps ni den plk ke. ha3... doa2kanlh yer, semoga saye pun ke jinjang pelamin tahun ni... selamat pengantin baru kak ina, semoga berbahagia selamanya.. tp frust jgklh sebab x sempat nk tengok sepupu iparku. aku bertolak pulang sebelum rombongan tiba, maklumlh byk lagi destinasi yg ingin dituju selepas tu...

yg ni plk, gambar sebelum bertolak, masuk gen 2 trus klik camera kesayanganku.. hehe... sompat lg berposing sblm drive.. ha3... kami bertolak dr rmh lbh kurang kul 10 pg, singgah mkn jap kat bukit cina, best masakan dia, aku order mee sup kegemaranku, mak ayah n adik2 order nasi ayam bakar, ayah plk tambah sup perut... kedai mkn ni mmg tumpuan keluargaku klu destinasi menuju ke kota bharu... mmg sedap masakan dia.. x caye cubalh p mkn sana... gerenti pergi lg.. he2... lps mkn singgah plk rmh mak sedara aku kat kok lanas, lps tu rmh mak sedara kat melor, dr melur ke rumah mak sedara kat bukit marok (tiga2 ni mak sedara sblh ayahku ), dr bukit marok brulh kami bertolak ke beris kubur besar, rumah sepupuku k.ina yg gmbr kawin kat atastu, ni rmh bapa sedara sblh mak den.. aku dgn k.ina ni mmg rapat berbanding dgn sepupu2ku yg lain. mgkin sbb perangai kami hampir same sbb tu blh ngam.. hehe... dr rumah k.ina ni plk trus bertolak ke Telong rmh kakakku ( adik beradik sebapa), dr telong ke beris lalang rumah mak sedara sblh mak.. lbh kurang kul 10 mlm bertolak pulang ke k.krai, prncgn awal nk g jln2 tok bali tp memandangkn dah lewat sgt trus blk k.krai.... sampai rmh lbh kurang kul 11.30 mlm... fuh... ltih bangat dong, tp best jgk g jln2 ni.. hehehe.... jauh perjalanan bla dh ade gen2 ni... he2....



Wednesday, June 3, 2009

KEPUTUSAN TEMUDUGA SPP ( DG41)

Pada yang telah menghadiri temuduga untuk pengesahan lantikan DG41 pada bln April lps blh lh membuat semakan online di laman web SPP hari ini.... keputusan telah pun diumumkan... bagi ku Alhamdulillah. dh lulus temuduga tu... bimbang jgk tkt kne interview lg. tak nak den.. takuut.. hehe.. cukup lh sekali... pada kawan2 semua, semak ye jgn tak semak.. Insya Allah....Semoga semuanya lulus.. Amiin...

DEBARAN DI HATI.........

Semakin hari hati ini semakin berdebar bila memikirkan tentang itu.. semua kerja yang dibuat rase tak sempurna.. fikiran jadi tak menentu. Memikirkan sesuatu untuk mencari suatu kepastian.. walapun takut tapi terpaksa ku hadapi jua.. hanye pada Allah ku bermohon agar keputusan yang dibuat nanti akan mendapat redha ilahi dan mendapat kebahagiaan dunia jua akhirat.. aku hanye memohon petunjuk dari mu Ya Allah agar keputusan yang dibuat berlandaskan gerak hatiku seiring dengan keredhaan dariMU. Jgn biarkan aku membuat keputusan seorang diri Ya Allah. Berilah petunjuk pada hambamu ini…. Pada rakan blog doakan kebahagiaan saya ye…

ALKISAH HARI INI...... ( 3 JUN 2009 )

Salam semua. Lama tak update blog. Mungkin sbb tak de kisah yang blh di kongsi agaknye.. hehe.. tapi hari ini ade kisah yg akn sy kongsi dengan anda semua. Hari ni giliranku bertugas di sekolah. Td lbh kurang kul 9 lebih bru bertolak ke sekolah. Maklumlah sekolah tmpat ku mengajar Cuma 10 km je dari rumah. Jgn jeles ye pd yg bertugas jauh dr rumah tu.. hehe.. sesampainyer d selekoh sebelum masuk simpang ke sekolah. Nak d jadikan cerita aku terlanggar sesuatu. Tp teruskan jga ke sklh. Msk bilik j-qaf, tak boleh nk buat kerja asyik terfikir pasal tu. Pelik pun ade juga sbb keretaku tak de pun tande2 terlanggar sesuatu.. skali fkr tkt juga.. untuk nk cri kepastian trus ambk kunci keta n pergi balik tempat td. Tanye mak cik kat kedai, ade ternampak sy terlanggar sesuatu tak tadi? Mak cik tu cakap ade. Tp dia x ape2. Blh berjln elok dah.. dah balik rumah dia dah pun. Tanye jgk mak cik tu, kna jumpa tuan dia ke? Mak cik tu ckp tak payah lah, tuan dia tu garang ckit. Nnti pndai2lh mak cik jwb klu dia tanye.. nasib baik mak cik ni baik. Dia sanggup nk depend aku.. terima kasih byk2 mak cik… tentu kalian terfikirkan ape yg sy langgarkn? Hehe… sbnrnye sy terlanggar kambing putih.. mula2 keluar trus tgk keta kot2 ade kesan terlanggar sesuatu. Tp x de.. tu yg buat den kecut perut n takut tu. Terfikir plk btl ke ade langgar sesuatu td. Utk cari kepastian sbb tu kuatkn smangat g jumpa mak cik tu tanye dia.. rupan2nye mmg betul langgar sesuatu … pade mak cik tu terima ksih byk2 yer sbb sudi depend sy dan pada tuan kambing tu, maaf yer tak sengaje langgar kambing pak cik... Sy pun tak pasti kenapa jd mcm ni. Mungkin terlalu memikirkan sesuatu.. memang ade yg sy fikirkan. Ape dia yang saya fikirkan tu biarlah rahsia dulu. Hehe… akn di britahu kemudian. Jgn marah ye… hehe…

Monday, May 25, 2009

NUKILAN TENTANG KEIKHLASAN HATI......


Mei akan melabuhkan tirainya beberapa hari lagi. Jun pula akan membuka lembarannya... Andai dihitung hari, semakin hari usia kita semakin meningkat. Dari zaman kanak2 akn melangkah zaman remaja, seterusnya dewasa dan tua. Sedarkah kita pada satu kalimah yang tak mungkin tercapai maksudnya hanye dengan menyebutnya… iaitu “IKHLAS.”. pernahkah kita terfikir……………….

Ikhlaskah kita dalam melakukan Sesuatu pekerjaan?
Ikhlaskah kita menyayangi seseorang?
Ikhlaskah kita dalam mengabdikan diri pada yang Maha Esa?
Ikhlaskah kita dalam setiap lafaz yang dibicarakan dalam doa pada yang maha esa?
Ikhlaskah kita dalam persahabatan?
Ikhlaskah kita dalam setiap tutur bicara kita?
Ikhlaskah kita berkorban demi ibu dan ayah tercinta?
Ikhlaskah kita menyayangi mereka?

Semuanya terlalu sukar untuk dijawab. Hanya Allah sahaja yang tahu sejauh mana keikhlasan kita. Kerana Dia lebih mengetahui apa yang tersirat dalam hati setiap hambaNYA. Nukilan ini hanyalah untuk sama2 kita muhasabah diri kita sendiri. Andai tercuit di hati satu keterpaksaan dalam melakukan semua itu cepat2lh kita beristighfar agar terasa nikmatnya kemanisan iman itu.. kerana dengan keikhlasan dan ketulusan hati jiwa akan terasa tenang. Sama2lah kita pupuk rase ikhlas dlm hati kita ini agar setiap amalan dan perbuatan yang dilakukan sentiasa di bawah Rahmat dan Redha Ilahi…. Terasa takutkan bila memikirkan kelak setiap amalan kita akan dihitung. Terasa bekalan belum mencukupi untuk menuju hari yang kekal abadi . sama2 lah kita persiapkan diri kita dengan amal soleh sebagai bekalan menghadap yang Maha Esa.

Wednesday, May 20, 2009

SECEBIS KENANGAN HARI GURU 2009......

Sebahagian daripada warga pendidik S.K.T yang setia berkhidmat menabur bakti kepada anak didiknya demi melahirkan generasi yang cemerlang akademik dan sahsiah.
Sejuknye hati bila tengok murid2 khusyuk mendengar bacaan perutusan oleh PK ko S.K.T dan Pn. Zainab bt. Md. Nor.....

Ini dia wajah2 DJ S.K.T yg setia ditampilkan setiap kali adenye majlis...

Bersama kak marina DJ popular S.K.T..
Jeng...jeng...jeng.. ini dia Putri Annur dari Kayangan S.K.T.. hehehe..
jgn jeles yer...
Persembahan nasyid bahasa arab yang
bertajuk
" SEKOLAHKU" dari murid 3 Jaya. Semoga kalian dapat menguasai bahasa arab dengan baik. Itu doa ustazahmu...
Pelajar 3 Maju sedang mendendangkan nasyid dalam bahasa arab yang bertajuk
" SAHABATKU".. Tahniah wahai pelajarku... walaupun malu2 tapi dpt mendendangkan nasyid dengan baik.











Friday, May 15, 2009

HADIAH HARI GURU......

Untungnye jd cikgu ni ye. Kad Hari Guru dpt, hadiah pun dpt cuma kad jemputan je x dpt lg. hehe.. ( keluar topik dh tu. kua3) Ni Hadiah hari guru dr razi. Thank you razi. Tahun dpn bglh yg lg besar ye.ha3...

KAD HARI GURU 2009.....

Klu dulu dapat ucapan hari guru melalui sms dan kad capan yang dihantar melalui pos atau individu, tp kini semuanya dihujung jari kita. Hanya kelik, dpt berhubung dengan sesiapa sahaja. sempena hari guru tahun ni, lg best sb dpt kad hari guru secara online. kepada sahabat blog terima kasih byk2 ye. Pada yang melayari blog AN-NUR, ambklh kad Hari Guru Yang ade dlm blog sy. pilih je mane berkenan. hehe...

Kad Hari Guru dari Bukit Akim. Terima Kasih Cikgu Kamal.

Yang ni pula Kad Hari Guru dari kak ummie eriey. Terima kasih akak jgn lupa pilih kad Hari Guru dlm blog yus. Ambil je yg mane berkenan. hehe..

Dan yg ni pula kad dr Along. Thank you along. Nnti ambklh kad dr blog Annur pula ye.. hehe..



EULOGI BUAT CIKGU.......


Tanggal 16 Mei menjadi topik utama yang sering diperkatakan sejak akhir2 ni tak kiralh sebagai topic perbincangan, perbualan dan drama2 dalam televisyen juga turut menyiarkan kisah2 yang berhubungkait dengan pengorbanan insan ini. Tarikh keramat ini mengingatkan kita pada insan yang bergelar pendidik, yang tidak pernah jemu mencurahkan bakti, menyampaikan ilmu berguna pada anak didiknya disamping penerapan nilai-nilai murni agar pelajarnya cemerlang akademik dan sahsiah. EULOGI BUAT CIKGU ku tujukan khas buat semua insan yang bergelar pendidik di walau di mana jua anda berada.

Cikgu! satu panggilan yang amat bernilai
Menggambar seorang insan yang tak jemu mendidik
Ibarat lilin yang menerangi dimalam hari
Menyinari hati setiap anak didik


Setiap saat kau berfikir
Teknik terbaik memberi kefahaman pada pelajarmu
Sungguh budimu terlalu luhur
Tak terbalas budimu guru

Indahnya akhlakmu menjadi pedoman
Akhlak mulia menjadi amalan
Bakti yang dicurah penuh keikhlasan
Hanya pada yang Maha Esa keberkatan dipohon


SELAMAT HARI GURU
HAPPY TEACHERS DAY
عِيْدُ الْمُعَلِّمِيْنَ

{ لِكُلِّ الْمُعَلِّمِينَ وَالْمُعَلِّمَاتِ أَدْعُوْكُمْ بِالتَّوْفِيْقِ وَالنَّجَاحِ في الدُّنْيَا وَالأَخِرَةْ }
















Thursday, May 14, 2009

CORETAN KHAS BUAT GURU-GURUKU.......

Gagah berdiri menabur bakti

Untuk Agama, Bangsa dan Negara

Redha dan ikhlas mencurahkan ilmu dan bakti

Uumpama cahaya menyinari jiwa


16 Mei semakin hampir, mengingatkan aku pada insan yang bergelar pendidik. Yang tidak pernah jemu mencurah ilmu dan nasihat, agar pelajarnya cemerlang akademik dan sahsiah. Teringat daku di zaman persekolahan. Bersama teman mengorak langkah mencari setitik ilmu sebagai pedoman. Kenakalanku yang memeningkan kepala guru-guru. Indahnya kenangan itu. Nama Yusma terbit dari bibir seoran guru yang amat aku sayangi. Banyak memberi semangat dan dorongan padaku untuk terus mengorak langkah kehadapan. Katanya dia lebih suka memanggilku dengan nama Yusma dari nama asalku, kekallah nama tu hingga kini. Ustazah Norhidayu itulh guru kesayanganku, namanya tersemat hingga kini, menjadi idola utama ku. Kelembutannya dalam mendidik kami semua sentiasa tersemai indah dijiwa. Di mana ustazah sekarang? Yus doakan semoga ustazah sentiasa di bawah rahmat dan inayah yang Maha kuasa. Tak lupa juga pada Ustaz Nasir, Ustaz Abdullah, Ustazah sabariah, cikgu Raudah, cikgu Saudah, Ustazah Azlina, teacher kartini , sir Rosman yg kini PK 1 tempat aku mengajar sekarang, cikgu silmi, cikgu Roslan dan semua guru-guru yang pernah mengajarku dari Sekolah Kebangsaan Sungai Pas, SMU (A) Al-Saadah Mengkebang dan SMU (A) Rahmaniah Kuala Krai. SELAMAT HARI GURU DIUCAPKAN KEPADA KALIAN SEMUA. DOAkan kejayaan pelajarmu ini di Dunia jua di Akhirat.